[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wśmierci umiera tylko persona, osobowość - esencja nigdy nie umiera.Gdy wiesz, że coś w tobie trwa, coś co nigdy się nie zmienia, radość trwająca bez względu na okoliczności, po raz pierwszy wiesz, że jest w tobie coś nieśmiertelnego, masz w sobie coś wiecznego.I ta chwila jest chwilą siły, potencjalnych możliwości, nieustraszoności.Nie boisz się.Drżenie znika.Po raz pierwszy patrzysz w rzeczywistość bez lęku.Teraz nic cię nie przysłania, nic nie może cię ogarnąć i zniekształcić twej wyrazistości.Twoje widzenie pozostaje nietknięte.Ktoś cię obraża, ale to nie staje się chmurą, która cię opada.Ktoś jest w złości, widzisz to doskonale, naprawdę czujesz współczucie dla tego człowieka, który jest w złości i niepotrzebnie spala się w ogniu.Oblewasz go swoją błogością, pokojem i miłością.Zachowuje się on głupio, trzeba mu wszelkiego współczucia.Kilka spraw istotnychPierwszą sprawą jest stan odprężenia, pozostawania bez walki przeciwko umysłowi, bez sterowania umysłem, bez koncentracji.Druga: po prostu obserwuj z odprężoną uważnością wszystko co się dzieje, bez żadnego ingerowania, tylko obserwując umysł, w ciszy.Trzecia: bądź bez żadnego osądzania, oceniania.Oto te trzy rzeczy: odprężenie, obserwowanie, brak osądzania.Stopniowo wielka cisza zstępuje na ciebie.Wszelki ruch wewnątrz ustaje.Jesteś, lecz nie ma poczucia ja jestem.sama czysta przestrzeń.Jest 112 metod medytacji.Mówiłem o wszystkich.Różnią się budową, ale fundamenty mają te same: odprężenie, obserwowanie w uważności i nastawienie nie-osądzania.Baw sięMiliony ludzi przegapia medytację, gdyż medytacja przybrała błędną konotację.Wygląda bardzo poważnie i ponuro, ma w sobie coś z kościoła; wygląda tak jakby była tylko dla ludzi, którzy są martwi albo prawie martwi, dla tych, którzy są ponurzy, poważni, mają smutne miny, utracili uciechę, radość, zabawę, celebrowanie.Takie są cechy medytacji: człowiek naprawdę medytujący jest pełen zabawy, życie jest dla niego uciechą, życie jest leelą, zabawą.Cieszy się nim ogromnie.Nie jest poważny.Jest odprężony.Bądź cierpliwyNie spiesz się.Tak często pośpiech powoduje opóźnienia.Gdy pragniesz, czekaj cierpliwie; im głębsze czekanie, tym szybciej to przychodzi.Zasiałeś ziarno, teraz siądź w cieniu i obserwuj co się dzieje.Ziarna zakiełkują, rozkwitną, ale ty nie możesz przyspieszyć tego procesu.Czyż wszystko nie potrzebuje czasu? Pracować musisz, ale wyniki zostaw Bogu.Nic w życiu nie ulega zmarnowaniu, zwłaszcza kroki kierowane ku prawdzie.Zdarza się czasem, że pojawia się niecierpliwość; niecierpliwość przychodzi z pragnieniem, a to jest przeszkoda.Zachowaj pragnienie, ale niecierpliwość wyrzuć.Nie pomyl niecierpliwości z pragnieniem.W pragnieniu jest tęsknota, ale nie ma walki - w niecierpliwości jest walka, ale nie ma tęsknoty.W tęsknocie jest czekanie, ale nie ma domagania się - w niecierpliwości jest domaganie się, ale nie ma czekania.W pragnieniu są łzy w milczeniu - w niecierpliwości jest niespokojna walka.Prawdy nie można zawojować; osiągana jest ona przez powierzenie się, nie przez walkę.Jest zdobywana totalnym powierzeniem się.Nie wyczekuj rezultatówEgo jest nastawione na efekty, umysł zawsze gania za efektami.Umysł nigdy nie jest zainteresowany samym działaniem, jego zainteresowanie skupia się na efekcie.Co przez to zyskam?" Jeśli umysł zobaczy zyski bez działania, pójdzie na skróty.Dlatego ludzie wykształceni stają się bardzo przebiegli; potrafią odnajdywać skróty.Jeśli- 25 -zarabiasz pieniądze w sposób legalny, może ci to zająć całe życie.Ale jeśli możesz zarabiać pieniądze na przemycie, na hazardzie czy na czymś innym - stając sie przywódcą politycznym, premierem, prezydentem - wtedy wszystkie skróty są dla ciebie dostępne.Człowiek wykształcony staje się przebiegły.Nie staje się mądry, staje się tylko sprytny.Staje się tak przebiegły, że chce mieć wszystko nic nie robiąc.Medytacja zdarza się tylko tym, którzy nie są nastawieni na efekty.Medytacja jest stanem bez zorientowania na cele.Doceniaj nieświadomośćGdy jesteś świadomy, ciesz się tym; gdy jesteś nieświadomy, ciesz się nieświadomością.Nic w tym złego, nieświadomość jest jak odpoczynek.Gdyby tak nie było, świadomość byłaby napięciem.Gdy przez całą dobę nie śpisz, ile dni możesz tak żyć? Bez jedzenia człowiek może żyć trzy miesiące, bez snu w ciągu trzech tygodni oszaleje i będzie próbował popełnić samobójstwo.W ciągu dnia jesteś czujny, w nocy odprężasz się i to odprężenie pomaga ci być znowu czujnym i świeżym w ciągu dnia.Energie przechodzą okres spoczynku, by rano mogły znowu być bardziej ożywione.To samo stanie się w medytacji: przez kilka chwil jesteś doskonale świadomy, na szczycie, a przez kilka chwil jesteś w dolinie, odpoczywasz.Świadomość znikła, zapomniałeś.Ale co w tym złego?Takie to proste.Dzięki nieświadomości świadomość znów się zjawi, świeża i młoda.Jeśli zdołasz cieszyć się jednym i drugim, staniesz się czymś jeszcze innym -trzeba to zrozumieć.Jeśli zdołasz cieszyć się jednym i drugim, znaczy to, że nie jesteś ani jednym ani drugim, ani świadomością ani nieświadomością.Jesteś tym, kto cieszy się jednym i drugim.Pojawia się coś z tego, co poza.To właśnie jest prawdziwy świadek.Szczęściem się cieszysz, co w tym złego? Gdy szczęście mija i stałeś się smutny, cóż złego w smutku? Ciesz się nim.Gdy zdołasz cieszyć sie smutkiem, nie jesteś ani jednym ani drugim.Gdy cieszysz się smutkiem, ma on swe własne piękno.Szczęście jest płytkie, smutek jest bardzo głęboki, ma głębię
[ Pobierz całość w formacie PDF ]