[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.urzędy górnicze);llfunkcje z zakresu administracji państwowej niektóre z organów pełnią w sposób wyłączny, inne organy zaś łączą je ze specjalistycznymi zadaniami spoza obszaru stosunków administracyjnych (np.organy administracji leśnej);llniektóre organy nie rozstrzygają spraw indywidualnych z zakresu administracji państwowej (organy administracji statystyki);llczęsto zadania administracyjno-prawne związane są bezpośrednio z prowadzeniem działalności usługowej (usługi niematerialne świadczone przez zakłady administracyjne).lPonadto zróżnicowany jest zasięg działalności administracyjnej.Jedne organy mają tu zasięg analogiczny do zasięgu innych organów administracji, inne wyraźnie mniejszy, co oznacza ograniczenia podmiotowe w sferze poddania administracji tych organów (np.urzędy morskie).Po trzecie część organów ma właściwość miejscową zgodną z podstawowym podziałem administracyjnym państwa, część zaś działa na podstawie specjalnego podziału administracyjnego.45.Pojęcie zakładu administracyjnego- pojęcie zakładu nie jest jednoznaczne i występuje w paru kontekstach znaczeniowych:lw rozumieniu potocznym- zakład utożsamiany jest zazwyczaj z przedsiębiorstwem, spółką lub po prostu miejscem pracy;llw rozumieniu ekonomicznym- oznacza jednostkę gospodarczą wyodrębnioną pod względem techniczno- organizacyjnym z całości gospodarki uspołecznionej (ale nie stanowiącą jeszcze przedsiębiorstwa spółki itd.);llw rozumieniu prawa cywilnego- zakład to wyodrębniona organizacyjnie i materialnie część przedsiębiorstwa, spółki, która nie ma osobowości prawnej i pozostaje na rozrachunku wewnętrznym z macierzystą jednostką organizacyjną; niekiedy w ujęciu przedmiotowym prawo cywilne zrównuje zakład z przedsiębiorstwem;llw rozumieniu prawa pracy- zakład pracy oznacza każdą jednostkę organizacyjną zatrudniającą pracowników, niezależnie od charakteru stosunku pracy;llzakład budżetowy w rozumieniu prawa finansowego- oznacza sposób powiązania finansowego danej jednostki organizacyjnej z budżetem państwa, polegający na łączeniu się saldem: jednostka pokrywa swoje wydatki z osiąganych dochodów, a w razie nadwyżki dochodów odprowadza je do budżetu państwa; w sytuacji odwrotnej uzyskuje środki z budżetu państwa na pokrycie niedoboru;llzakład może być elementem składowym nazw różnych jednostek organizacyjnych- użycie tego elementu wynika często z tradycji, naśladownictwa lub przypadku (np.ZUS, PZU);llwreszcie pojęcie zakładu administracyjnego występuje w rozumieniu prawa administracyjnego i jego nauki; ono właśnie będzie poddane charakterystyce prawnej.lTypowymi zakładami administracyjnymi są:lw dziedzinie oświaty- szkołyllw dziedzinie kultury- biblioteki publicznellw dziedzinie nauki- szkoły wyższellw dziedzinie wychowania- przedszkolallw dziedzinie reedukacji- więzienia, domy poprawcze, izby wytrzeźwieńllw dziedzinie ochrony zdrowia- sanatoria, klinikillw dziedzinie opieki społecznej- domy dziecka, domy opieki dla ludzi starszych.l46.organizacje pozarządowe i ich udział w wykonywaniu zadań z zakresu administracji publicznej- Look twórca umowy społecznej i liberalizmu.Wg niego własność obejmowała: życie, wolność, mienie.I miejsce OBYWATEL.Hegl stworzył koncepcję społeczeństwo obywatelskie.I miejsce PAŃSTWO.Uważał, że wszyscy obywatele powinni brać udział w sprawowaniu władzy.Zakres podmiotowy organizacji pozarządowej: wolność zrzeszania sięlsformalizowanellinne przyjmujące różnego rodzaju ruchy obywatelskielAd 1lzwiązki zawodowe,llzwiązki pracodawców,llzwiązki społeczno- zawodowe,llsamorządy zawodowe,llpartie polityczne,llstowarzyszenia,llfundacje.lAd 2linne ruchy obywatelskie: komitety.lMusi mieć charakter zbiorowy.Organizacje pozarządowe powoływane są nie w celu zysku lecz w celu świadczenia usług.STOWARZYSZENIA dzielą się na:lzwykłe- 3 osoby posiadające zdolność do czynności prawnej nie posiadają osobowości prawnej, nie mogą prowadzić działalności gospodarczej.Utrzymują się ze składek członków.llrejestrowe- rejestruje sąd rejonowy.Założone przez min.15 osób (Polacy, cudzoziemcy) mogą tworzyć stowarzyszenie- nie wymagane jest 15 osób.Osoby niepełnoletnie od 16 lat mogą być członkami, a poniżej 16 lat za zgodą rodziców.Z chwilą wpisu do rejestru stowarzyszenie rejestrowe nabywa osobowość prawną- należy przedstawić członków i statut.lSTOWARZYSZENIE to dobrowolne zrzeszenie osób o celach nie zarobkowych.Pieniądze z działalności gospodarczej przeznaczone na cele statutowe.PARTIE POLITYCZNE- szczególny rodzaj organizacji pozarządowej- musi być 1000 osób do założenia wyłącznie obywatele Polski.Komitet założycielski- 15 osób w celu utworzenia statutu.W chwili wpisu partie polityczne nabywają osobowość prawną.Partia polityczna nie może prowadzić działalności gospodarczej.FUNDACJE- fundator to założyciel fundacji, posiada osobowość prawną- działa na własny rachunek.Zasady uczestnictwa w realizacji zadań z zakresu administracji:lpartnerstwa- współuczestnictwo w definiowaniu i określaniu celów publicznych- organy pozarządowe współdziałają z innymi ,lljawności- przyznawanie zadania w trybie przetargowym- każda organizacja pozarządowa może uczestniczyć w przetargu,llefektywności- związana z oszczędnością środków przeznaczonych do realizacji zadań.Odbiurokratyzowanie procesów decyzyjnych.lFormy realizacji:lzasada dotacji- otrzymuje środki budżetowe w celu pokrycia kosztów realizacji zadań,llzasada kontraktu- porozumienie publiczno- prawne lub umowa cywilno- prawna.lRealizacja zadań ma charakter czasowy.Organizacje pozarządowe- uczestniczą w wykonywaniu usług niematerialnych i w tym zakresie zastępują bądź uzupełniają lub działają niezależnie obok organów administracji publicznej.Przesłanki działalności podmiotów organizacji pozarządowych:ljawność,llotwartość,llpowszechność,llwspółuczestnictwo finansowe.l47
[ Pobierz całość w formacie PDF ]