[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Bóg u Kanta pojawia się więc jako tzw.postulat praktycznego rozumu.Przyjęcie takiego postulatu daje człowiekowi nadzieję na możliwość zdobycia najwyższego dobra oraz uzgodnienia szczęśliwości i moralności.Trzecim postulatem praktycznego rozumu praktycznego jest idea autonomii moralnej, czyli zdolność do działania odpowiedzialnego.Oznacza ono zdolność człowieka do niezależności od świata zmysłów i do określania swojej woli do działania.Kant, pomimo krytyki teologii racjonalnej, nie odrzucał pojęcia Boga ani nie lekceważył roli religii.Znane jest jego powiedzenie: "Musiałem obalić wiedzę, by zrobić miejsce dla wiary".Wskazuje więc, że problematyka religijna nie jest kwestią rozumu teoretycznego, lecz praktycznego.Jego religia jednak pozostawała w obrębie samego rozumu.Kant postulował religię rozumną, która byłaby wolna od treści dogmatycznych, a wypełniona byłaby jedynie problematyką moralną.Religia taka propaguje obowiązki moralne i przedstawia je jako przykazania Boże.Można więc powiedzieć, że u Kanta dokonała się redukcja religii do moralności.Elementy kultu w religii są dopuszczalne, lecz służyć mają one propagowaniu religii i upowszechnianiu treści moralnych.1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]